Navigacija

Informacije

pon. 8.30–15.00
sre. 8.30–15.00
pet. 8.30–11.30
Splošne informacije

Pogosta vprašanja

Pogosta vprašanja

Glasbeni avtorji in njihova dela 

Kdo je lahko (so)avtor/imetnik pravic pri ustvarjanju glasbenega dela? 

Sodelavci pri ustvarjanju izvirnega glasbenega dela (avtorji oz. soavtorji) so lahko: 

  • skladatelj 
  • avtor besedila, libreta ipd.

Sodelavci pri ustvarjanju prirejenega glasbenega dela (avtorji oz. soavtorji) so lahko:

  • avtor spremenjenega besedila
  • prevajalec  / avtor besedila v drugem jeziku
  • aranžer
  • avtor zbirke glasbenih del
Avtorsko pravico si na podlagi pogodbe z avtorjem lahko pridobi tudi založnik.
Kaj je medsebojna pogodba avtorjev? 

V primeru več avtorjev pri določeni skladbi je iz pravilno izpolnjenega obrazca Prijava izvirnega dela oz. Prijava prirejenega dela razvidno, kdo so avtorji (soavtorji) in kakšni sorazmerni deleži (izraženi v odstotkih) pri uveljavljanju avtorskih nadomestil pripadajo posameznemu avtorju.

V tem primeru obrazec Prijava dela predstavlja tudi medsebojno pogodbo soavtorjev dela. Za verodostojnost le-te soavtorji jamčijo z lastnoročnim podpisom.

Kaj je aranžma? 
Aranžma pomeni priredbo glasbenega dela vsebine avtorskega dela. Kot aranžma se šteje predvsem sprememba žanra, harmonije ritmike ali povečanje zasedbe. Zgolj izpuščanje posameznih inštrumentov ne pomeni aranžmaja. Med aranžmaje ne štejejo tudi spremembe, kot na primer modulacija, okraski ali zgolj »obrtna« uporaba standardnih glasbenih tehnik.
Kdo je aranžer? 
Aranžer je skladatelj, ki je ustvaril glasbo na predelanem delu.
Ali drži, da so pravice aranžerjev na Združenju SAZAS ukinjene? 
Ne drži. Enotni obrazci in napačna praksa, ki izhaja še iz obdobja bivše Jugoslavije, so pripeljali do tega, da avtorji enostavno niso več ločili med originalom in priredbo in so vse skladbe prijavljali kot aranžmaje.

Samo avtor ima izključno pravico do priznanja avtorstva na svojem delu. Če je bil nekdo priznan kot soavtor glasbenega dela v preteklosti in je dejansko soustvarjal glasbene elemente nekega dela, ni nobenega razloga, da ne bi bil priznan tudi sedaj. Med soavtorje ne štejejo oblikovalci zvoka, studijski glasbeniki ali člani ansambla, razen v primeru, če dejansko posegajo v samo glasbeno vsebino (partituro). Njihov delež se določi skladno z obsegom njihovega dela.
Na kaj moram paziti, kadar prijavljam predelavo? 
Avtorjem svetujemo, da pri izbiri naslova upoštevajo, da v primeru izbire enakega naslova hitro lahko pride do zmede, še posebej, kadar predelavo izvaja isti izvajalec. Zato naj avtorji izberejo naslov, ki se razlikuje od naslova izvirnega dela in bo takoj jasno, da gre za predelavo (npr. … REMIX 2016, … ZA MEŠANI ZBOR IN ORKESTER, …). To navodilo naj upoštevajo že pri pošiljanju posnetka na radijske postaje, saj kasnejše preimenovanje ne prinese dosti koristi.
Zakaj ni mogoče na predelavi izločiti posameznih avtorjev, če je bilo njihovo delo zamenjano z novim?  
Avtorska pravica na glasbenem delu je nedeljiva celota, ki nerazdelno pripada vsem soavtorjem glasbenega dela. V primeru predelave velja, da se hkrati uporabljata dve deli: original in predelava. Ker je pravica na izvirnem delu nedeljiva, se lahko spreminja zgolj delež med izvirnim delom in priredbo, razmerje med avtorji pa ostaja enako.
Zakaj avtorji priredbe ne morejo doseči več kot 50 % deleža avtorskega honorarja? 
Ker se v primeru predelave hkrati uporabljata dve deli in ker ima izvirno delo v vsakem primeru svojo samostojnost, v primerih, kadar pride do predelave, ki doseže enakovreden ustvarjalni nivo (torej samostojnost) velja, da sta si deli enakovredni (50 % original : 50 % priredba). V kolikor so znotraj priredbe uporabljeni posamezni elementi izvirnega dela v nespremenjeni obliki, je delež predelave lahko samo manjši, saj se del originala reproducira tudi v predelavi.
Ali je izvedba v živo novo avtorsko delo? 
Izvedbe v živo ponavadi niso novo avtorsko delo, razen v primerih, kadar se delo spremeni do te mere, da gre za povsem novo avtorsko stvaritev (npr. sprememba žanra ali priredbe za večje zasedbe) in je bilo za takšno priredbo izdano dovoljenje.

Avtorski honorar 

Ali lahko sam upravljam s svojimi avtorskimi pravicami? 

Da, Zakon o avtorski in sorodnih pravicah v 151. členu dovoljuje individualno upravljanje glasbene avtorske pravice na prireditvah oz. koncertih, vendar le v primeru, ko je avtor, ki je hkrati tudi izvajalec vseh izvedenih del na prireditvi. 

  • To pomeni, da mora biti nastopajoči hkrati tudi 100 % nosilec glasbene avtorske pravice na VSEH izvedenih delih: 100 % avtor glasbe, 100 % avtor besedila in 100 % avtor priredbe – aranžmaja in da za izvedena dela nima sklenjene založniške pogodbe. 
  • V primeru individualnega upravljanja svojih glasbenih avtorskih pravic, je potrebno izpolniti Obrazec za individualno upravljanje glasbene avtorske pravice avtorja / izvajalca in ga najmanj 8 dni pred prireditvijo oz. koncertom posredovati na Združenje SAZAS. 
  • Pravilno izpolnjeni obrazec za individualno upravljanje glasbene avtorske pravice pomeni, da se glasbeni avtor odpoveduje kolektivnemu upravljanju avtorskih glasbenih pravic za točno določeni dogodek oz. koncert.
Več o individualnem upravljanju
Svoja dela sem slišal na radiu, v obračunu pa jih ni. Prosim za pojasnilo. 

3. točka 159. člena Zakona o avtorski in sorodnih pravicah določa, da so RTV organizacije dolžne enkrat mesečno predložiti pristojni kolektivni organizaciji sporede, oddajanih varovanih del.

Združenje SAZAS je programske podatke obdelalo na podlagi prejetih rednih programov, ki so bili poslani s strani uporabnikov v določenem roku. Razdelitev avtorskih honorarjev se opravi v skladu s Pravilnikom o zaščiti glasbene avtorske pravice in delitvi avtorskih honorarjev, in sicer na podlagi podatkov, katerih verodostojnost je nedvoumna. Programi, ki jih uporabniki pošljejo po poteku določenega roka, se upoštevajo za delitev v naslednjem reparticijskem letu.

Zaradi racionalizacije stroškov obdelave Upravni odbor Združenja SAZAS na predlog Odbora za zaščito avtorskih pravic Združenja SAZAS na podlagi 26. člena Pravilnika o zaščiti glasbene avtorske pravice in delitvi avtorskih honorarjev vsako leto sprejme splošni obračun, ki med drugim vsebuje tudi statistični vzorec za delitev avtorskih nadomestil iz posameznih delitvenih skladov. Statistični vzorec glede na višino plačanega nadomestila določi, kateri sporedi uporabnikov avtorskih glasbenih del se vključijo v vzorec za delitev posameznega delitvenega sklada in na kakšen način. Statistični vzorec je nepristranski do vseh imetnikov pravic, ki jih ščiti Združenje SAZAS.

Ali Združenje SAZAS zastopa tudi interese glasbenih izvajalcev? 

Ne, Združenje SAZAS ne zastopa pravic glasbenih izvajalcev (pevcev in instrumentalistov).

Glasbene izvajalce ščiti Zavod za uveljavljanje pravic izvajalcev in proizvajalcev fonogramov Slovenije (Zavod IPF).

Jam session - je možno individualno urejanje pravic? 

Pri t.i. »jam session-u« gre za spontano muziciranje, pri katerem se ne zaračunava vstopnina in izvajalci ne smejo prejeti honorarja. Ne gre za prireditev, ki bi bila oglaševana in vnaprej organizirana. Glasbena zasedba ni vnaprej znana in ni zaključena celota, sestavljena je naključno.

Za »jam session« se ne more obravnavati nastop že obstoječe glasbene skupine ali zasedbe, ki je poprej kot taka že nastopila in/ali ima tudi že ime. V primerih, ko nastopajoči ne izvajajo del na znane zaščitene teme, ampak skladbe nastajajo tisti trenutek, lahko nastopajoči avtorji skladno s 4. točko 151. člena Zakona o avtorski in sorodnih pravicah, avtorske pravice uredijo individualno in je organizator dolžan posredovati izjavo o individualnem urejanju avtorskih pravic na obrazcu Združenja SAZAS.

V kolikor niso izpolnjeni zgoraj navedeni pogoji ali v primeru, ko nastopajoči izvajajo skladbe na teme, ki so avtorsko zaščitene, pa je organizator dolžan izpolniti vse obveznosti, ki izhajajo iz uporabe avtorskih del (obrazci: prijava prireditve, spored izvedenih del, osnove za obračun avtorskega honorarja).

Kaj svetuje Združenje SAZAS v primeru, ko želim nastopiti na glasbenem festivalu z avtorsko glasbo, pogoj za nastop pa je prenos avtorske pravice na organizatorja? 

Tovrstne zahteve so sporne z Zakonom o kolektivnem upravljanju avtorske in sorodnih pravic (ZKUASP), saj se avtor lahko odpove kolektivnemu upravljanju avtorskih pravic le v primeru, ko je sam 100 % avtor glasbe, besedila in aranžmaja ter hkrati tudi izvajalec, kar pomeni, da se odloči za individualno uveljavljanje avtorske pravice, kar dovoljuje 10. člen ZKUASP.

Individualno upravljanje avtorske pravice

Prijava dela 

Kako prijavim svoje skladbe, glasbena dela? 

Glasbena dela prijavite z ustreznim obrazcem:

Bodite pozorni, da izberete obrazec glede na to, ali gre za izvirno delo ali priredbo ali aranžma.

Pri prijavi dela velja pravilo: 1 skladba – 1 obrazec, kar pomeni, da je potrebno za vsako skladbo posebej izpolniti ustrezen obrazec.

Pred izpolnjevanjem obrazca si natančno preberite navodila in podatkovne standarde. V primeru dodatnih vprašanj se obrnite na strokovno službo Združenja SAZAS.

Obvezna materialna priloga

K prijavi je obvezno potrebno priložiti materialni dokaz avtorstva - posnetek in/ali partituro dela. To lahko storite na več načinov, tudi v elektronski obliki.

Zakaj je prijava dela tako pomembna? 

Prijava dela je osnova za delitev avtorskih honorarjev, zato je potrebno redno, ustrezno in celovito prijavljati glasbena dela Združenju SAZAS. S prijavo dela se namreč uredijo tudi medsebojna razmerja avtorjev (deleži pravic na posameznem delu), ki so upoštevani pri obračunu. 

V skladu s Pravilnikom o delitvi avtorskih honorarjev so vse prijave del do vključno 28. februarja tekočega leta upoštevane že v obračunu za preteklo leto. 

 

Kako se deli avtorski honorar, če deleži soavtorjev niso razvidni iz prijave dela? 

Če iz prijave niso razvidni deleži soavtorjev, se honorar deli po določbah Pravilnika, ki v 45. členu predvideva delitev med soavtorji glasbenega dela.

Avtorji se lahko kadarkoli dogovorijo za drugačno delitev, ki ustreza dejanskemu doprinosu posameznega avtorja k nastanku dela. Strinjanje z drugačno razdelitvijo potrdijo s podpisom. V primerih, kadar avtorji ne določijo delilnega ključa na prijavi, se upošteva delilni ključ, določen s Pravilnikom, in sicer:

  • če so avtorji iste vrste, vsakemu avtorju pripada enak delež 
  • če so avtorji različne vrste:

  • za dela resne glasbe:

SKLADATELJ ARANŽER AVTOR BESEDILA
75% 25%
75% 25%
50% 25% 25%

  • za dela zabavne skladbe:
SKLADATELJ ARANŽER AVTOR BESEDILA
66,67% 33,33%
50% 50%
33,34% 33,33% 33,33%
Katera glasbena dela so v bazi podatkov Združenja SAZAS? 

Vsa dela, ki jih avtorji prijavljajo na ustreznem obrazcu za prijavo dela in medsebojna pogodba soavtorjev dela, so objavljena na spletni strani Združenja SAZAS – Baza avtorjev in del, ki se osvežuje mesečno.

Popoln seznam del (del, kjer je avtor naveden kot imetnik avtorske pravice, dela pa niso nujno tudi prijavljena na ustreznem obrazcu) avtorja/imetnika lahko na njegovo zahtevo pošljemo po navadni ali elektronski pošti.

Dela, ki imajo pod rubriko status dok. oznako »Po prijavi«, so vnesena na podlagi prijav del avtorjev oziroma drugih imetnikov pravic, medtem ko oznaka »Po pravilniku« pomeni, da smo navedene podatke vnesli iz programskih podatkov RTV postaj ali organizatorjev javnih prireditev in so delitve med soavtorji narejene po Pravilniku o zaščiti avtorskih pravic in delitvi avtorskih honorarjev.

Ali je prijava dela nujna? 

Avtorska pravica na delu nastane samodejno in je ni potrebno posebej administrativno zaščititi, da bi delo uživalo zaščito.

Prijava dela je nujna, če avtor želi zagotoviti korektno izvedbo obračuna. Samo prijava dela lahko zagotovi, da se bodo zbrani avtorski honorarji pravilno razdelili in bo delo pravilno vrednoteno.

Združenje SAZAS bo vaše pravice uveljavljalo in razdelilo tudi v primeru, kadar delo ni prijavljeno in honorarje razdelilo skladno z določili Pravilnika. Pritožba nad neprijavljenim delom ni mogoča.

Ali je potrebno že prijavljena glasbena dela prijavljati ponovno? 
Ne. Že prijavljenih del ni potrebno prijavljati ponovno.
Ali je mogoča elektronska prijava dela? 

V razvoju je spletna aplikacija, ki bo omogočila elektronsko prijavo dela in bo na voljo še to leto. Za e-prijavo dela boste potrebovali elektronski podpis. Ta je lahko isti, kot ga uporabljate za spletno bančništvo. V kolikor ga nimate, pa ga lahko brezplačno pridobite na upravni enoti.

Kdaj je potrebno prijaviti glasbeno delo? 

Avtorsko delo se prijavi najkasneje do 28. februarja leta za tem, ko je bilo objavljeno ali izdano. Najbolj primeren čas za prijavo je, ko je avtorsko delo dokončano, to pa je takrat, ko se ponudi javnosti. To pravilo je potrebno še posebej upoštevati, kadar se delo uporablja v tujini, je izdano na nosilcu zvoka ali se uporablja na spletu.

Predhodne prijave (demo posnetkov, osnutkov, …) niso priporočljive, saj se avtorji ali pa razmerja med njimi do dokončanja pogosto spremenijo, posledično pa to lahko pripelje do nevšečnosti pri ponovni prijavi dela.

Kaj je potrebno priložiti k prijavi? 
K prijavi je obvezno potrebno priložiti materialni dokaz avtorstva. To je lahko posnetek ali partitura, kjer je to zahtevano. Avtorjem svetujemo, da ob prijavi pošljejo vse komercialno izdane posnetke dela, da se na njihovi podlagi izdelajo prstni odtisi za nadzor nad predvajanjem v elektronskih medijih. Svetujemo tudi, da pošljejo posnetke dela tudi kasneje, če so narejeni na novo.
Kdo lahko prijavi glasbeno delo? 
Glasbeno delo lahko prijavi kdorkoli od soavtorjev izvirnega dela, bodisi avtor glasbe ali avtor besedila.



Avtor priredbe lahko prijavi delo, kadar ima soglasja izvirnega avtorja (podpis na prijavi).
Prijavo je že oddal eden od kolegov, s katerim smo skupaj ustvarili delo. Ali moram prijavo za to delo oddati tudi sam? 
Ne. Zadostuje, če delo prijavi kdorkoli od soavtorjev dela.
Ali je potrebno zbrati vse podpise soavtorjev? 

Odgovornost za točnost podatkov na prijavi dela nosi prijavitelj. Podpisi soavtorjev so potrebni, kadar je delež avtorja nižji od deleža, ki mu pripada skladno s Pravilnikom.

Z uvedbo elektronske prijave dela, tudi v takih primerih ne bo potreben podpis soavtorjev. Soavtorji bodo z elektronsko pošto obveščeni o prijavi dela in razdelitvi. V kolikor se s prijavo ne bodo strinjali, bodo lahko v roku oddali ugovor na prijavo, v nasprotnem primeru bo štelo, da se s prijavo strinjajo.

Kasnejše spremembe prijave bodo mogoče v soglasju vseh soavtorjev.

Podpisi so potrebni tudi takrat, kadar gre za predelavo obstoječega dela.

Ali je potrebno vsak posnetek avtorskega dela prijaviti kot svoje delo? 

Ne. Novo delo se prijavi samo takrat, kadar se spremenijo avtorji na delu ali pa se spremeni oblika, žanr ali zasedba do te mere, da delo pade v novo kategorijo. V primeru, da se tovrstni posnetki pojavijo pod drugačnim naslovom, se tak naslov vpiše kot alternativni naslov dela. Za dodajanje novih alternativnih naslovov ni potrebno oddajati nove prijave, lahko se zgolj pošlje obvestilo na elektronski naslov [email protected].

Kot alternativni naslovi se vodijo tudi vse neavtorizirane priredbe (t.i. cover verzje), dokler za predelavo ni izdano dovoljenje in se odda nova prijava prirejenega dela.

Ob prvotni prijavi je bila storjena napaka. Kako jo lahko popravim? 

Kadar je bilo delo napačno prijavljeno, je potrebno oddati novo prijavo, s katero se morajo strinjati vsi soavtorji. Strinjanje izrazijo s podpisom. Nova prijava ne velja za nazaj.

Kadar je bila na prijavi napačno označena kategorija, je za spremembo potreben sklep Glasbenega odbora.

Pripravljen imam demo, ki ga bom poslal založbi, avtorju teksta, skupini, … Ali prijava dela zagotovi, da mi nekdo ne bo ukradel melodije? 
Ne. Združenje SAZAS ščiti vaša dela v primeru javne priobčitve v netelesni obliki (male pravice) ali mehanične reprodukcije. Sčiti torej uporabo na radiu, televiziji, na koncertih, pri proizvajalcih fonogramov, in podobno, ne pa v primeru kršitve ostalih materialnih ali moralnih pravic.

Združenje SAZAS ne more zagotoviti, da kdorkoli ne bi neupravičeno uporabil vašega avtorskega dela. Tovrstna zloraba je kraja in jo preganjajo pristojni organi.

Združenje SAZAS tudi ne more določiti, ali je neko delo plagiat ali ne. V primeru sporov lahko svetuje sprtima stranema, če se s tem strinjata obe strani, da prideta do sporazumne rešitve. Če ta ni možna, je za določitev ali je neko delo plagiat ali ne, pristojno samo sodišče.

Kaj je zasedba in kaj izvajalec? 

Zasedba pomeni standardno zasedbo inštrumentov uporabljenih pri glasbenih delih (npr. kitara, vokal, ansambel, simfonični orkester, godalni kvartet, …). Zasedba je obvezen podatek pri oddaji prijav za resna dela.

Izvajalec pa je ime solista, zasedbe ali ansambla, ki izvaja avtorsko delo. V polje izvajalec se ne vpisuje vseh fizičnih oseb, ki so sodelovali pri nastanku posnetka (imetnike sorodnih pravic), saj ta podatek Združenja SAZAS ne zanima.

Sklenjeno imam pogodbo s tujim založnikom. Ali jo moram dostaviti na Združenje SAZAS? 
Avtor mora Združenju SAZAS dostaviti vse pogodbe, ki jih je sklenil s katerim koli založnikom. Pogodbe je potrebno dostaviti tudi takrat, kadar se ne nanašajo na Slovenijo. Združenje SAZAS v večini primerov vaše pravice uveljavlja po celem svetu, zato je oddaja založniških pogodb ključna, da ne prihaja do sporov glede izplačil honorarjev iz tujine. Tovrstni spori lahko zelo upočasnijo prejem izplačil in drastično povečujejo stroške upravljanja pravic v tujini.

Članstvo 

Kdo lahko postane član Združenja SAZAS? 

Član Združenja SAZAS lahko postane vsaka domača ali tuja fizična oseba ali pravna oseba, ki ima:

  • pisno vlogo prosilca z dokazilom o javni priobčitvi njegovega dela 
  • sklenjeno pogodbo z Združenjem SAZAS in 
  • poravnano letno članarino.

Član lahko postane fizična ali pravna oseba, ki izpolnjuje vse pogoje iz 11. čl. Statuta in je prejemnik državnih ali mednarodnih ali strokovnih nagrad združenj oz. organizacij na področju glasbene ali avdiovizualne ustvarjalnosti ali si ta status pridobi na podlagi mnenj in priporočil domačih ali tujih stanovskih društev ali združenj oz. organizacij.

Podrobneje si lahko preberete v Statutu Združenja SAZAS.

Ali je za članstvo potrebno plačati članarino ali je vpis brezplačen? 

Za članstvo v Združenju SAZAS ni potrebno plačati vpisnine, plačati pa je potrebno letno članarino, katere višino na predlog Upravnega odbora sprejme Zbor članov in velja do preklica.

Trenutno sprejeta višina letne članarine je za avtorje 70 EUR in za pravne osebe imetnike pravic 150 EUR.

Delovanje Združenja SAZAS se sicer v skladu z ZASP financira iz bruto pobranih nadomestil, stroški pa se pravično razdelijo med avtorje in imetnike glede na uporabo njihovih del.

Kako postanete član Združenja SAZAS, si preberite tukaj.

  • TOP3

    Preteklega tedna

    SloTop50
  • 1
    FONSI LUIS FT. DADDY YANKEE DESPACITO
  • 2
    SHEERAN ED SHAPE OF YOU
  • 3
    IGLESIAS ENRIQUE FT. DESCEMER BUENO, ZION & LENNOX SUBEME LA RADIO
Sledite nam